Skrivetips

Mine bedste skrivetips #2: Overblik

I denne serie giver jeg mine bedste tips til hvordan du kan arbejde som forfatter eller forfatterspire. Dét jeg deler er ikke ultimative sandheder. Jeg fortæller ud fra mine egne erfaringer, så de kan fungere som inspiration til at du kan finde din egen proces.

Rigtig god skrivelyst!

Overblik – dit vigtigste redskab når tekst skal blive til bog.

Noget af det sværeste på min vej mod en færdig bog har været at overvinde min frygt for redigering. Der gik faktisk næsten ti år fra jeg færdiggjorde det allerførste udkast til en roman til jeg begyndte rigtigt at redigere de tekster jeg havde skrevet.

Jeg anede simpelthen ikke hvordan jeg skulle gribe opgaven an eller hvor jeg skulle starte.

Opgaven virkede fuldstændig uoverskuelig når forfattere eller forfatterspirer omkring mig snakkede om at være på deres 8. eller 17. eller 25. revision.

Til gengæld vidste jeg godt, at det var nødvendigt at lære at redigere, hvis jeg ville videre med min forfatterdrøm. Så jeg gjorde det samme enhver anden ville have gjort: Jeg googlede.

Søg hjælp online

Ved at google fandt jeg nogle værktøjer der kunne hjælpe mig med at strukturere processen, og som satte fokus på det allermest afgørende for at få succes med redigeringen: At skabe overblik.

Mine bøger er egentligt relativt korte, men der er alligevel meget indhold man forfatter skal kunne rumme på samme tid. Mange tråde der skal samles op og flettes sammen på den helt rigtige måde. Personer, steder, detaljer. Og i den forbindelse konstaterede jeg at overblik var altafgørende.

Husk din kernefortælling

Midt i bunken af ord er det vigtigt at have sin kernefortælling for øje.

Kernefortællingen er bogens hovedtema/plot opsummeret med en enkelt sætning eller to.

Det er hjertet af den fortælling du prøver at formidle. Nogle gange har jeg skrevet kernefortællingen ned på en post-it og klistret den på min computer, så jeg hele tiden blev mindet om hvad det er jeg egentligt vil den med historie jeg arbejder på.

Forskellige metoder til at skabe overblik

Igennem tiden har jeg afprøvet forskellige metoder for at skabe overblikket over hele teksten. Det er egentligt ikke så vigtigt hvordan du gør det, så længe det virker for dig. Men for inspirationens skyld, så lister jeg lige de metoder jeg har afprøvet her:

  • En blank notesbog, hvor jeg noterede personkarakteristikker, plotpunkter og datoer.
  • Bookmaps, som grundlæggende er et excel-ark med én række til hver scene og rig mulighed for at colorcode.
  • yWriter, et (gratis) program til at strukturere tekst med flere forskellige features.
  • Post-its,  med forskellige plottråde.

Noget af det har hjulpet og noget har ikke.

Den fysiske notesbog var for bøvlet at rette i, selvom der var noget hyggeligt over at notere i den. Post-its blev for simple, selvom de var nemme at flytte rundt på. yWriter mangler virkelig muligheder for at colorcode, men giver til gengæld mulighed for nemt at flytte rundt på scener.

Dét der virker – for mig

Mest succes har jeg haft med excel-arkene, for dem kan jeg tilrette efter mine nøjagtige specifikationer.

Mit bookmap er skræddersyet til mine præferencer, og kan tilpasses det enkelte bogprojekt, for at give mig størst muligt overblik til det videre arbejde.   

Nu er jeg heldigvis dér hvor jeg – samtidig med at jeg elsker den lettere vanvittige skaberlyst jeg oplever når jeg skriver, og ordene flyver ud af mig – også har forelsket mig fuldstændigt i redigeringen.

Det er både sjovt og inspirerende for mig at flytte rundt, strukturere, skære væk og hele tiden fornemme hvordan fortællingen rigtigt kommer til sin ret når jeg redigerer.